sierpnia 06, 2017

sierpnia 06, 2017

SPAGHETTI AL LIMONE. CYTRYNOWY SOS Z CUKINII.





Spaghetti al limone to włoski klasyk. To jedno z tych dań, które nie wymaga drogich składników i nie jest skomplikowany w wykonaniu. Tradycyjne sos al limone powstaje na bazie masła (lub oliwy) z sokiem i skórką z cytryny. Na koniec dodaje się, jak do wszystkiego co włoskie, sporą ilości parmezanu. Jego przygotowanie nie przekracza 10 minut. 

Dziś przedstawiam moją, wegańską wersję tego sosu. Trochę odbiega od tradycyjnego przepisu, ale nadal jest bardzo włoska. 
Bazą do mojego sosu jest żółta cukinia. Swoją drogą w kuchni włoskiej pojawia się również sos na bazie cukinii, więc moja inwencja twórcza nie wymija się z tradycją włoską. Z resztą gdzież bym śmiała!

Sos  jest delikatny, świeży i pięknie pachnie. Idealny na słonecznie dni i upalne wieczory. Zachęcam by użyć żółtej cukinii, kolor sosu będzie zachwycać!










1 żółta cukinia*
skórka z jednej cytryny
2-3 łyżki soku z cytryny
1-2 łyżki płatków drożdzowych
oliwa z oliwek
sól
pieprz
świeża bazilia lub natka pietruszki

1 filiżanka wody spod gotującego się mamaronu

ulubiony makaron



* jeśli masz zieloną cukinie, a zależy Ci na kolorze obierz ją ze skórki. 


💛 Makaron gotuj w dużej ilości osolonej wody. Pod koniec gotowania makaronu odlej około 1 filiżankę wody. 

💛 Cukinię umyj i pokrój w kostkę. Przenieś na patelnie podlaną oliwą i smaż, aż cukinia zmięknie.

💛 Przenieś cukinię do kielicha blendera lub innego naczynia, w którym zazwyczaj miksujesz. 

💛 Dodaj sok z cytryny- na początek 2 łyżki.

💛 Dodaj trochę płatków drożdżowych.

💛 Zmiksuj na gładki sos.

💛 Dodaj wody spod makaronu. 

💛 Spróbuj i dopraw solą i pieprzem.

💛 Odcedzony makaron przenieś na patelnie.

💛 Zalej sosem i wymieszaj.

💛 Dodaj skórkę startą z 1 cytryny. 

💛 Dodaj posiekane listki bazylii lub pietruszki. 

💛 Znowu wszystko dobrze wymieszaj. Dodaj ewentualnie jeszcze odrobinę soku z cytryny.

💛 Sos powinien zgęstnieć. 

💛 Przenieś na talerz. Podlej oliwą z oliwek i posyp świeżymi ziołami.





45 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy przepis;)), czy spaghetti smakuje bardziej cytrynowo czy cukiniowo? Asia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cytrynynowo, cukinia tutaj tylko nadaje koloru i kremowej konsystencji.

      Usuń
  2. To jest najlepszy makaron jaki jadłam we Włoszech! Tak bardzo nam smakował, że wróciliśmy do baru kolejnego dnia.U nas była wersja z bazylią pociętą nożyczkami, poza tym prostota przepisu. Ten cytrynowy makaron jest najlepszy i do tego lżejszy niż np. bolognese.

    OdpowiedzUsuń
  3. Smacznie brzmi, do wypróbowania😁

    OdpowiedzUsuń
  4. Skuszę się chyba nawet jutro! Ile wychodzi sosu z przepisu? Ilu gramom makaronu odpowiada mniej więcej? Chciałabym ugotować dla całej rodziny. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ile to jest "cała rodzina"
      Z 1 cukinii wychodzi około tyle sosu żeby starczyło na makaron dla 3 osób. Może warto przygotować go z 2 cukinii, bedzie bezpiecznie.

      Usuń
  5. Ta woda spod makaronu to "must have" dla większości włoskich sosów. Drobna rzecz - a wprowadza wielką zmianę!

    OdpowiedzUsuń
  6. A czy jest coś czym można zastąpić płatki drożdżowe?? Jeśli tak, to dzisiaj robię takie pyszności! Pozdrawiam, Kinga :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Można nie dodawać. Sos będzie równie smaczny. Na warsztatach ostatnio nie było płatków i wszystkim baaardzo smakowało!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję! Makaron pyszny. Moja prawie 3-letnia córka która nie chce niczego spróbować, skusiła się na żółte dżdżownice �� czym mnie bardzo zaskoczyła. To chyba najlepsza rekomendacja. Oczywiście musiałam wybierać bazylię dla niej ale i tak sukces.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zrobiłam, pyszka!!!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda smakowicie i bardzo włosko! Pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
  11. Pycha:) Od siebie dorzuciłam pokrojoną i podsmarozną w plastrki młodą cukinię bo tak jakoś łyso byłoby na talerzu ale pomysł na sos cukiniowy jest rewelacyjny, na pewno będe go wykorzystywac jako bazę do innych makaronów:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy zamiast cytryny może być limonka? (zalega mi jedna w domu ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wieszzz cooo pewnie, tak chociaż limonka ma trochę bardziej egzotyczny aromat, wież zachęcam do cytryny :)

      Usuń
  13. Wyszło przepyszne ! Brak płatków drożdżowych trochę mnie zniechęcał, ale spróbowałam no i... REWELA ! :D

    OdpowiedzUsuń
  14. No właśnie, dla mnie regulamin tez nie był do końca czytelny bo była w nim mowa o jakimś koncie, komentarzu

    ตารางคะแนนลาลีกา

    OdpowiedzUsuń
  15. Hej Alicja, na ile porcji jest przewidziany sos? Mam dylemat nad iloscia makaronu. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy od cukinii alre 4 na pewno. Najlepiej przełożyc makaron do sosu i podlać wodą spod gotowania makaronu.

      Usuń
    2. Ja dałam dwie cukinie wielkości mniej więcej 25 cm i wyszło w sam raz na 4 dorosłe osoby :)

      Usuń
  16. Bardzo apetycznie wygląda!Nigdy takiego nie jadłam;x

    OdpowiedzUsuń
  17. Zrobiłam dzisiaj sos, znudzona pesto, sosami pomidorowymi i smietanowymi...pyszne! A nie spodziewałam się, bo nie przepadam zazwyczaj za cukinią. :D dziękuje za super przepis!

    OdpowiedzUsuń
  18. Smak sosu zaskakujący na pierwszy raz. ALE im bardziej się zanurzalam w ten smak, tym było jeszcze przyjemniej :) Dodałam odrobinę od siebie, a mianowicie troszeczkę gałki muszkatołowej i moim skromnym zdaniem wyszło jeszcze pyszniej..
    Alicja, kocham Twój blog, bardzo mnie inspiruje i nie raz ratuje tyłek ;)
    Dziękuję!!!

    OdpowiedzUsuń
  19. Zrobione na pierwszy dzień wegańskiego eksperymentu. Nie miałam ziół, płatków drożdżowych i brakło porządnej ilości skórki, ale ogólnie baaardzo baaardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzisiaj robię ❤

    OdpowiedzUsuń
  21. Smak naprawdę super. Użyłam cytrynowego makaronu z tygodnia włoskiego w Lidlu. Strzał w dziesiątkę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. To jest przepyszne, ja od siebie dałam wiecej cytryny z uwagi na to, że do sosu wykorzystałam dużą cukinię 🙂

    OdpowiedzUsuń
  23. Smaczny! Bardzo świeży smak i fajnie poczuć włoską kuchnię :) Jednak ja bym coś dodała dla przełamania cytrynowości

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten sos jest super, mogłabym jeść go na okrągło. Dla koloru dodaję szczyptę kurkumy (ale naprawdę małą, tak aby nie wpłynęła na smak).

    OdpowiedzUsuń
  25. Ten sos robiłam przez całe lato w zeszłym roku. Obłędny na ciepłe wieczory z szklanką zimnego białego wina! Czekam na lato! Dzisiaj tez zrobiłam ;-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Wybitnie smaczne, dodaję sporo cytryny (jedna cytryna na jedną cukinię) i nie mogę przestać jeść. Genialny przepis.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  28. A gdyby dodać jeszcze szczyptę kurkumy?

    OdpowiedzUsuń
  29. To jest po prostu genialna potrawa na lato - robi się ją w 10 minut i smakuje orzeźwiająco i lekko. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo dobry sos :)
    Dodałam tylko trochę więcej płatków drożdżowych niż w przepisie i zamiast świeżej bazylii użyłam suszonej :) Nie lubię cukinii, a w tej wersji było to super połączenie! Kremowy, delikatny sos o cytrynowym smaku.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ten sos jest obłędny! Smak lata <3

    OdpowiedzUsuń
  32. Ojejciu, dzisiaj wypróbowałam przepis po raz pierwszy, ponieważ dostałam żółtą cukinię z własnego ogródka. Sos jest obłędny!! prawdziwe wspomnienie lata, rozkosznie cytrynowe i orzeźwiające, ale jednocześnie kremowe i sycące. U mnie z natką pietruszki i makaronem fusilli bucati <3

    OdpowiedzUsuń
  33. Właśnie zjadłam. Pycha :) Dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń