stycznia 09, 2018

stycznia 09, 2018

ZIMOWE PESTO Z BURAKA




Taką mamy w tym roku dziwną zimę. Chociaż nie lubię śniegu i mokrego, zimowego, szarego miasta, wieczna wiosna źle na mnie działa. Czuje się jak nie wypoczęta, jestem rozkojarzona i pełna podejrzeń. 

Myślę o wakacjach, wspominam i planuje. A jeśli marzę i planuję to tylko o mojej ukochanej Italii. Jestem na etapie szukania (a raczek oglądania miliarda stron) mieszkania, by na jesień po premierze drugiej książki pojechać tam na miesiąc lub dwa, sprawdzić jak to jest być włoszką. Planuje jeszcze bliższe wyjazdy do Neapolu, i na targi książki do Bolonii. Nie mniej jednak Włochy wciąż kręcą mi myśli i smaki. 

Dlatego by nie przerywać sobie wyśnionych wojaży przygotowałam turbo szybki obiad na włoską nutę. A co jest najbardziej włoskiego? Pasta! A co można zrobić szybko do pasty? Pesto!

Pesto z buraków jest smaczne, proste, szybkie i pięknie się prezentuje. Jest prawie tak genialny jak mój przepis na cytrynowy sos z żółtej cukinii.
W internecie widziałam kilka przepisów na pesto z buraka, ale nie wiedząc czemu  użyty jest upieczony lub co gorsza ugotowany burak. Nie rozumiem po co?! Przecież burak jest smaczny również na surowo, nie godzi się to również z założeniami pesto. Pesto to taki szybki sos, dip z świeżych ziół. Nie gotujemy go, nie pasteryzujemy, trzeba użyć tego co jest pierwszej świeżości.To przecież jego wspaniała zaleta!

Moje pesto wzbogacone jest o skórkę z cytryny, głównie po to by nie było za słodkie. Jeśli macie płatki drożdżowe koniecznie trzeba je użyć. Ale obejdzie się też bez. 

Ugotujcie ulubiony makaron i po prostu zajadajcie to różowe, pyszne cudo!









1-2 twarde surowe buraki
2 łyżki słonecznika (lub orzechy włoskie, pini, migdały)
skórka z 1 cytryny
sok z 1/2 cytryny
1-2 ząbki czosnku
1 łyżka płatków drożdżowych lub wegańskiego parmezanu violife
 4-5 łyżek oliwy z oliwek
sól do smaku

makaron wg uznania



🍝 Buraka obierz i okrój na mniejsze kawałki. Przenieś do kielicha blendera lub innego urządzenia do blendowania.

🍝 Dodaj resztę składników: słonecznik, czosnek, płatki drożdżowe, sok z cytryny i skórkę. 

🍝 Dodaj szczyptę soli i wlej oliwę. 

🍝 Zmiksuj na sos. Nie musi być idealnie gładki. 

🍝 Spróbuj pesto i ewentualnie dodaj soli i soku z cytryny. 


🍝 Zagotuj wodę na makaron. Kiedy będzie się gotować dobrze ją posól.

🍝 Makaron gotuj wg wskazówek na opakowaniu. 

🍝 Odcedź makaron i przenieś z powrotem do garnka, w którym się gotował. 

🍝 Dodaj pesto i dobrze wymieszaj.

🍝 Przed podaniem porcje lekko skrop oliwą i dodaj zioła; oregano lub bazylię. 

🍝 Smacznego! 





11 komentarzy:

  1. Pieknie wyglądające danie:) wypróbuję pewnie wkrótce:)
    ..a na taki dłuuugi wyjazd to chętnie bym się załapała z Tobą...:) ..jeszcze nie byłam we Włoszech;)
    Pozdrawiam cieplutko:)
    Kamila

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyli te buraki mają być surowe, tak? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super ! Bardzo fajny przepis pesto z buraka bardzo pyszne. Już testowaliśmy u siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Genialne pesto, na pewno zrobię!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm A kiszone buraki? Zostało mi trochę z zakwasu i tak myślę do czego użyć..

    OdpowiedzUsuń
  6. Dodałem sporo więcej oliwy, bo nie chciało się ładnie zblendować. Wyszło przepyszne, naprawdę super przepis!

    OdpowiedzUsuń
  7. A jakby tak dodac do blendera jeszcze fasole i tym samym wzbogadzic o bialko?

    OdpowiedzUsuń
  8. Buraczki to zdrowie i dobre samopoczucie ;)

    OdpowiedzUsuń