lipca 31, 2014

lipca 31, 2014

SŁODKI PUDDING Z CHIA. PRZEPIS PODSTAWOWY








Chia to krótsza nazwa szałwii hiszpańskiej. Pochodzi z Ameryki Południowej, obecnie hodowana jest głównie w Meksyku i Gwatemali.
Nasiona tej rośliny używane są w produkcji pysznych puddingów, koktajli, surowych deserów, to świetny dodatek do surówek, wykorzystuje się je nawet w produktach piekarskich. W Polsce staje się  bardzo popularna, nie tylko wśród zwolenników kuchni Raw, czy wegetarian. 

Nasiona stanowią  źródło kwasów tłuszczowych Omega 3 i Omega 6 jak również wielu witamin i minerałów jak na przykład witamin E, B1, B3, wapń, fosfor, magnez, żelaz posiadają również sporą dawkę białka. Długo by pisać o zdrowotnych właściwościach nasion Chia, dlatego tak szybko zdobywają popularność.

Nasiona Chia po zalaniu wodą, sokiem czy mlekiem podwajają swoją objętość i podobnie jak ziarno lnu nabierają śliskiej, glutowatej osłonki. Dlatego są tak wydajnie. Warto zainwestować w opakowanie szałwii hiszpańskiej dobrej firmy, a starczy nam na długi czas.

Jednym z najpopularniejszych przepisów na wykorzystanie w nasion w deserach  jest mleczny pudding. Do jego przygotowania watro wykorzystać dowolne ulubione mleko roślinne. Za każdym razem deser będzie smakować inaczej.





Składniki:

2 łyżki nasion chia *
1 szklanka mleka roślinnego
1 łyżeczka syropu z agawy
świeże owoce

*można więcej, jeśli chce się uzyskać mega zwarta konsystencję

Przygotowanie: 


Do słoika lub kubka nasyp nasiona chia.

♥ Zalej mlekiem i dodaj słodki syrop. 


♥ Całość wymieszaj lub jeśli używasz słoika zakręć słoik i potrzep nim by wszystko się wymieszało. 

♥ Zostaw na 15 minut w lodówce. Następnie powtórnie wymieszaj pudding. 

  Całość zostaw w lodówce na noc lub minimum 3-5h .

Wyciągnij gotowy pudding.

Dodaj ulubione owoce i zajadaj na dzień dobry!





 

72 komentarze:

  1. uwielbiam ten pudding! najlepsze w nim jest to, że można nadać mu smak na jakikolwiek akurat ma się ochotę, a do tego to samo zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niesamowicie to wygląda! Pyszne i zdrowe! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. na dwie łyżki chia ile wody/mleka? bo nigdy nie mogę trafić, zawsze mam bełta (boże,ale określiłam)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2 łyżki na szklankę mleka. Ważne, żeby dobrze wymieszać min 2 razy w odstępie 10-15 minut. Konsystencja trochę glutowata, ale rzadsze też jest okej :)

      Usuń
  4. Długo nie rozumiałam zachwytu nad nasionami chia dopóki nie spróbowałam puddingu z niego :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cena nasionek i strach , że to wyrzucona kasa powstrzymuje mnie przed zakupem :) muszę gdzieś spróbować chia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. popatrz aukcje na allegro: vivio ma za 100 gr 5 zł, za 250- chyba 12 zl? plus wiele innych ciekawych rzeczy, ja kupuje u nich :)

      Usuń
    2. W sklepie eko widziałam duże opakowanie za 20 zł, ale nie pamiętam firmy. Też pierwszy raz kupowałam przez allegro. Trzeba pomyszkować. A jeśli jesteś z Warszawy to słyszałam, że w Wege Mieście karmią takimi deserami. :)

      Usuń
    3. Zobacz w sklepie internetowym Ale Raj - duży wybór i mega tanio, jest też chia http://ale-raj.pl/nasiona-chia-szalwia-hiszpanska.html

      Usuń
    4. Zobacz w sklepie internetowym Ale Raj - duży wybór i mega tanio, jest też chia http://ale-raj.pl/nasiona-chia-szalwia-hiszpanska.html

      Usuń
    5. w tesco kupiłam 250 g za 10 zł wczoraj, pudding już leżakuje w lodówce :)

      Usuń
    6. Ja zapłaciłam w Warszawie 19zł za kilogram

      Usuń
    7. Polecam stronę cosdlazdrowia.pl
      Kupiłam tam kilo nasion chia, za 10zł, teraz sprawdzałam, że kosztują niecałe 14zł co jest wciąż świetną ceną. Chia jest super! :)

      Usuń
  6. Dziękuję za przepis, dziś miałam pyszne śniadanie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jejku niby proste a wygląda tak bardzo apetycznie... Super propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Eksperymentuję z chia od niedawna i chyba znalazłam odpowiedź na mój problem, bo nasionka sklejają mi się i żelują płyn tylko u góry :) Ale ja mieszałam całość tylko w momencie łączenia składników. Teraz już wiem co robić ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak najlepiej wymieszać zaraz po zalaniu płynem, a potem jeszcze raz po 10-20 minutach jak nasionka powoli zaczynają się żelować. Potem już nie powinno być problemu :)

      Usuń
    2. Dobrze wiedzieć, idę mieszać:D

      Usuń
  9. myślałam, że ma wyjść konsystencja budyniu, ale u mnie rzadkie jest (po całej nocy w lodówce), mimo że dałam więcej nasion chia... co mogłam zrobić źle? Ogólnie te nasionka nie mają smaku, deser jest o smaku użytego mleka (u mnie świeże, prosto od krowy!), ale mąż porównał je do siemienia lnianego. Zgadzasz się z tym porównaniem? :) Pozdrawiam i będę zaglądać, bo bardzo podoba mi się Twoja strona i przepiękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, dokładnie taka ma być konsystencja lekko glutowata, podobna do zalanego wrzątkiem lnu. Ziarenka mają lekki specyficzny smak, najlepiej używać mlek roślinnych mają własny smaczek np migdałowe, owsiane, sojowe z wanilią. Ważne są też dodatki: owoce, orzechy, kakao.

      Usuń
    2. to był mój debiut z chia, następne występy już planuję, patrząc na te Twoje pyszności :)) dziś było z bananem, na szybko. Dziękuję za odpowiedź!

      Usuń
  10. Wreszcie dorwałam szałwię hiszpańską, no i mogę w końcu spróbować puddingu!

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy jeśli użyję mleka zwykłego to pudding wyjdzie/nie wyjdzie? :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjść wyjdzie, ale znajoma mówiła, że nie jest smaczne.

      Usuń
  12. Puddingu pierwszy raz probowalem w Chia (nazwa miejsca) w Wawie na ul. Obrzeznej. Zakupilem nasiona (1 kg za 26 pln) w bio markecie , jesli nazwy nie myle.

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam Chia , robię je z musem z truskawek lub malin , z tartym jabłkiem i cynamonem , można użyć wszystkiego co mamy i na co mamy ochotę . Za każdym razem smakuje rewelacyjnie POLECAM PYCHA !!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Gratuluję ! SUPER przepisy ! Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  15. Zrobiłam, ale dodałam łyżkę masła orzechowego do jednego, a do drugiego łyżkę kremu czekoladowego z Rossmanna. Mmm nie mogę się doczekać, rano będzie pyszne śniadanko :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Właśne znalazłam Twój blog :-)
    Nie jestem weganką, ale coś mi się wydaje, że będzie to mój ulubiony blog kulinarny <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam, mam nadzieję że znajdziesz coś dla siebie zarówno przepisy, jak i głupoty do poczytania ;)

      Usuń
  17. Kocham ten pudding! ❤️


    http://takeyourbaggage.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Zrobiłam i ...wywaliłam 3/4 kubka, tylko trochę udało mi się skonsumować.

    OdpowiedzUsuń
  19. Trzymajcie kciuki, chłodzi się w lodówce... Mam nadzieję, że nie zostanę jutro bez śniadania!

    OdpowiedzUsuń
  20. właśnie chłodzi się w lodówce, zobaczymy co rano z tego będzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Czy zamiast syropu z agawy mogę użyć syropu klonowego albo syropu z mleczy?

    OdpowiedzUsuń
  22. Zrobiłam i wyszło jakieś takie rzadkie :/ Nie wiem co źle zrobiłam bo dokładnie według przepisu. W Wege Mieście jadłam i było zupełnie inne. Nasionka jakby bardziej napęczniałe. Jakaś rada może? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to wina nasion? Albo wielkości łyżki i szklanki :)

      Usuń
    2. Wydaje mi się, że słabego rozmieszania - trzeba je naprawdę wymiąchać trzepaczką, mikserem albo wytrzepać w słoiku, żeby nie opadły - stąd też konieczność wymieszania drugi raz, gdy już lekko napęcznieją ;)

      Usuń
  23. A ile mozna pudding przechowywac w lodowce? :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Dziś pierwszy raz spróbuję użyć tych nasion właśnie na ten pudding :D
    To sładniki na 1 porcję?
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  25. Taki puding podany z konfiturami jadłam w barze szybkiej obsługi. Bardzo mi posmakował. Oczywiscie nasiona juże mam w domu :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Taki puding podany z konfiturami jadłam w barze szybkiej obsługi. Bardzo mi posmakował. Oczywiscie nasiona juże mam w domu :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Co można użyć zamiast syropu z agawy???

    OdpowiedzUsuń
  28. A czy ze zwykłym chudym mlekiem wyjdzie? Słoik chowamy zamknięty czy otwarty do lodówki?

    OdpowiedzUsuń
  29. Mleko musi być ciepłe czy zimne?

    OdpowiedzUsuń
  30. Polecam dodac trochę ekstraktu z wanilii. Ja robiłam z mlekiem kokosowym. Pycha! :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Zrobiłam z cukrem wanilinowym. Też pyszka, chociaż nie pogardziłabym musem truskawkowym na wierzchu, ale jest luty i truskawki są niedobre.

    OdpowiedzUsuń
  32. Hej Ala!

    Nigdy nie rozumiałam zachwytów nad puddingiem z chia, bo dla mnie ma on obleśną konsystencję. Próbowałam go zrobić kilka razy, ale nie powiem co mi za każdym razem przypominał... Ale dzisiaj zrobiłam wg proporcji z tego przepisu i z podwójnym mieszaniem. Do mleka sojowego, którego użyłam, dodałam dwie laski wanilii (które później wyciągnęłam), a następnie zmiksowałam je z jagodami w Vitamixie i to było to! Konsystencja musu, odjazdowy fioletowy kolor i świetny smak. Dziękuję za inspirację! A następnym razem chyba dam nawet więcej ziaren, do których wreszcie się przekonałam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  33. A jaka powinna być temperatura mleka?

    OdpowiedzUsuń
  34. polecam przed namoczeniem laczyc chia z ziarenkami lnu zlocistego 2do 1 ( 2 lyzki chia 1 lnu) smak przepyszny konsystencja zwarta i wartosc zdrowotna jeszcze lepsza a koszt nizszy . Len nie zmienia smaku budyniu z chia.

    OdpowiedzUsuń
  35. Super przepis. Próbowałam zrobić i polecam. Naprawdę pyszne. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  36. Idę zalać mlekiem, może być kokosowym?? Bo akurat mam..:)

    www.justcleo.pl

    OdpowiedzUsuń
  37. Świetny wpis!
    Zapraszam również do mnie, a tam wszystko o jagodach Acai, na pewno nie mieliście pojęcia o niektórych właściwościach :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Trafiłam tu przypadkiem szukając przepisu właśnie na pudding chia, a tu takie zaskoczenie, że i imię, i nazwisko mamy takie samo :D Świetny blog i ciekawe przepisy, na pewno będę tu wracać często :) Pozdrawiam, Ala :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Kupiłam nasionka chia, na opakowaniu jest informacja, że dzienne spożycie nie więcej niż 3 łyżeczki. Czy to mają być 3 łyżeczki suchych ziarenek czy już zżelowanych? czyli jak zrobię cały słoiczek, to go całego nie zjem...:) ???

    OdpowiedzUsuń
  40. chia zalane mlekiem kokosowym własnej roboty odstawione na noc a właściwie dłużej bo dopiera teraz zaglądam i....i niestety nasionka ledwo co nasiąkły ale to na bank nie jest to co powinno być ;/ i teraz moje pytanie czy nasiona chia należy zalewać ciepłym płynem czy zimnym czy bez różnicy? i co może być powodem tego że chia nie nasiąkła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno powiedzieć bo powinny chociaż odrobinę zgęstnieć. Temperatura nie ma tutaj znaczenia. Może to wina chia... przesuszone nasiona?

      Usuń
  41. Ja zrobilam 2 razy, jednak niestety konsystencja nie przypadla mi do gustu ( probowalam rzadszy i gesciejszy).

    OdpowiedzUsuń
  42. Super deserek, zajadam się tym kiedy tylko mogę :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Uwielbiam ten przepis! Jest chyba najprostszym, jaki widziałam w sieci, a wychodzi przepyszny <3

    OdpowiedzUsuń
  44. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń