października 13, 2014

października 13, 2014

BEZGLUTENOWA SZARLOTKA.





Zmieniać klasyczne przepis to trochę jak strzał w kolano, albo gorzej w głowę lub żołądek. Z takimi przepisami trzeba ostrożnie. Jeden fałszywy składnik i z tradycyjnego ciasta można przygotować coś zupełnie innego i nowego. Dlatego czasem boję się przerabiać stare przepisy. Bo nie ładnie i niesmacznie mieszać w historii i klasycznych potrawach. Na szczęście główną rolę w szarlotce grają jabłka. A tu nic się nie zmienia, bo w towarzystwie cynamonu tworzą idealny, zgrany duet. Bezglutenowa wersja wypieku może dorównać niejednej babcinej szarlotce.

Lubię bezglutenowe pieczenie. Te słodkie i kruche to bardzo prosta kombinacja składników. Wystarczą dwa trzy rodzaje mąki, a na pewno ciasto wyjdzie idealnie kruche. Dlatego kruche wypieki idealnie sprawdzają się w szybkim pieczeniu. Najlepiej robić to w nocy, w tedy nie straszna jesienna chandra. Szarlotka na śniadanie, to najlepszy lek na smutne i szare nastroje.

Do szarlotki dodałam płatków migdałowych. Nie wstępują w klasycznym wydaniu ciasta z jabłkami, ale świetnie dopełniają się w kruszonce.  

Szarlotka to iście jesienne ciasto.  Jeśli chcecie poznać inne jesienne i zimowe potrawy zapraszam na roślinne warsztaty. Szczegóły TUTAJ







Składniki:

1/2 kubka mąki ryżowej
1/2 kubka mąki kukurydzianej
3 łyżki mąki ziemniaczanej
3 łyżki mąki z migdałów lub kokosowej
5-6  kopiatych łyżek masła kokosowego lub roślinnej margaryny
szczypta soli
1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
4 łyżki ksylitolu lub cukru
5-6 łyżek zimnej wody lub mleka roślinnego

5 jabłek
1  łyżeczka cynamonu (lub więcej)
2 łyżeczki brązowego cukru
1 łyżka margaryny roślinnej

2-3 łyżki płatków migdałowych

Przygotowanie: 

♥ Mąkę przesiej do miski. Dodaj proszek do pieczenia, sól i cukier. Dodaj margarynę i zacznij wyrabiać ciasto. Następnie dodaj wodę. Ciasto powinno być zwarte. To nic że się kruszy.

♥ 3/4 ciasta przełóż do blachy. Wcześniej wyłóż ją papierem do pieczenia. Użyłam tortownicy o średnicy 21cm. 

♥ Ciasto wyrównaj i dociśnij palcami. Widelcem nakłuj ciasto w kilku miejscach. 

♥ Nagrzej piekarnik do 170 stopni. Piecz spód około 5 minut.

♥ W tym czasie obierz jabłka. Możesz je drobno pokroić lub zetrzeć na tarce. 

♥ W rondlu roztop margarynę. Przenieś jabłka, dodaj cukier i cynamon. Smaż około 10 minut. 

♥ Wyciągnij ciasto z piekarnika. Przenieś na nie usmażone jabłka. 

Całość posyp pozostałą kruszonką i migdałami. 

Piecz około 30 minut. 




 

21 komentarzy:

  1. chylę czoło nad tym ciachem! idealne na jesienne popołudnia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ALE OBŁĘDNIE WYGLĄDA! ZAPEWNE JEST PYSZNE :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiamy szarlotki! a ta wyszłaby super z dodatkiem dyni, która teraz jest u nas na topie :D
    Pomysł na weekendowe ciasto już zaklepany :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Wyszła Ci naprawdę wspaniała :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakie margaryny roslinne polecasz

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam czy probowala pani kiedys pieczenia z maka sezamowa? Czy moglabym jej uzyc w tym przepisie?

    OdpowiedzUsuń
  7. Od 2 lat nie jadłem żadnego ciasta, ale teraz wiem że ciasta bezglutenowe też mogą być przepyszne! Nie dość że smakowite to jeszcze banalne w wykonaniu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cześć,
    Bardzo proszę o info ile to gram pół kubka mąki?

    OdpowiedzUsuń
  9. Jakim cudem udalo Ci sie uzyskac tak zwarte ciasto? U mnie mimo ze dodalam 10 lyzek oleju kokosowego,wyszlo totalnie sypkie,nic sie nie dalo z niego uformowac,rozpadalo sie w palcach:(:(

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto właśnie piecze się w piekarniku ! Pachnie obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciasto wyszło bardzo smaczne. Dałam masło klarowane oraz więcej cukru do jabłek. Podczas wyrabiania wychodziło mi bardzo sypkie a więc dodałam więcej mleka.
    Polecam wszystkim, którzy tęsknią za tradycyjną szarlotką :).

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja też dodałam więcej mleka (sojowego) i wyszło akurat - lekko kruche. Szarlotka wspaniała, wreszcie mogę piec bez wyrzutów sumienia, że gluten, że jajka...:D
    Dziękuję za ten przepis (spróbowałam też sera z ziemniaków - również pyszny:)) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja zamiast masła kokosowego dodałam orzechowe... Szarlotka wyszao krucha, doskonała! Rodzina o bardzo tradycyjnych podniebieniach się zajadła w :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo dziękuję za ten przepis. Wlasnie czegos takiego potrzebowałam. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  15. a czym moge zastapic make kukurydziana?

    OdpowiedzUsuń
  16. O mamo niebo w gębie!

    OdpowiedzUsuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  18. Szarlotka bez glutenu to moje marzenie od czasu, kiedy przeszłam na dietę. Muszę koniecznie podesłać ją mamie ;)

    OdpowiedzUsuń