lutego 02, 2016

lutego 02, 2016

WEGAŃSKIE OPONKI, DONATY Z TOFU






 Zdążyłam! 
W tamtym roku tłusty czwartek zupełnie wyleciał mi z głowy. I w tym roku przygotowanie dla Was przepisu wisiało pod znakiem zapytania.
Nie jestem z tych blogerek, które przygotowują przepisy na bloga na miesiąc wcześniej. Czasem mi się to zdarza, ale bardzo rzadko mam tych parę rezerwowych przepisów czekających na publikację. 

Jestem słaba w organizacji swojego czasu, więc bywa że nie wyrabiam i zapominam o uroczystościach, kiedy wegańskie potrawy mogą mieć pole do popisu. Taki przecież jest Tłusty Czwartek bo wegańskich słodyczy, również tych absolutnie nie nadających się do nazywania zdrowymi, znajdzie się masę. 

Ale zdążyłam. I usmażyłam oponki. Cała kuchnia jest w różowym lukrze i posypce.

Za tłustym czwartkiem nie przepadam. Nawet jako wegetarianka nie jadałam pączków, może jeden dla tradycji. Jak byłam mała lubiłam serowe oponki, ale też jakoś nie specjalnie. 
Te pączki są równie zapychające. Zjadłam dwa i mam dość. Pewnie je rozdam. Albo zje je Homer.
Co nie zmienia faktu, że wyglądają bosko.




🍩 🍩 🍩 🍩

2 opakowania tofu naturalnego (400g)
1 kubek ciepłego mleka roślinnego (300ml)
45g drożdży
1/2 kubka oleju/oleju kokosowego
1/2 kubka cukru
2 łyżki octu spirytusowego/spirytusu
2 łyżki soku z cytryny
*około 750g mąki ale lepiej mieć z zanadrzu 1kg (typ 450, 500, 550)
1 łyżka wanilii w proszku 
szczypta soli

różowy lukier:
2 łyżki soku z pomarańczy lub cytryny
1 łyżka soku z buraka
około 1/2 szklanki cukru pudru

olej do smażenia

*ilość mąki zależy od tego jakiego tofu używasz czy jest bardzo wilgotne czy suche. Dlatego pamiętaj by przy mieszaniu, a następnie wyrabianiu mąkę dodawać stopniowo nie w całości.

❤️ Tofu zmiksuj  z 2 łyżkami soku z cytryny przy pomocy blendera ręcznego lub kielichowego na masę bez grudek. 

❤️ W misce przygotuj odmierzone mleko. Dodaj cukier i drożdże. Wymieszaj aż drożdże się rozpuszczą. Dodaj około 3 łyżki mąki. Pozostaw na 20 minut.

❤️ Następnie dodaj do płynu zmielone tofu.

❤️ Dodaj ocet spirytusowy, sól i wanilię. Wymieszaj. 

❤️ Teraz powoli dodawaj mąkę. Ciągle mieszaj. Kiedy ciasto będzie odlepiać się od boków miski, ale będzie nadal wilgotne dodaj olej lub rozpuszczony olej kokosowy. Nadal mieszaj i podsypuj mąką.

❤️ Dodawaj mąkę stopniowo, nie od razu całość!

❤️ Przenieś ciasto na oprószony mąką blat. 

❤️ Wyrabiaj. Ciasto powinno być zwarte, ale miękkie is sprężyste.  

❤️ Zostaw ciasto w misce na około 20 minut.

❤️ Ciasto rozwałkuj na placek grubości około 5-10mm.

❤️ Przy pomocy szklanki lub foremki wycinaj koła, a następnie otwory.

❤️ Wycięte oponki pozostaw pod ściereczką na około 10 minut. Resztę ciasta znowu rozwałkuj i dalej wycinaj.

❤️ Przygotuj rondel z olejem. Rozgrzej dobrze olej. 

❤️ Smaż oponki na złoto z obu stron. 

❤️ Oponki odkładaj na ręcznik papierowy. Kiedy lekko przestygną smaruj w lukrze. 


❤️ W miseczce wymieszaj sok z cytryny i sok z buraka. Mieszaj trzepaczką lub widelcem i dodawaj stopniowo cukier. 

❤️ Lukier powinien mieć jednolita konsystencję i być stosunkowo gęsty. 
 







40 komentarzy:

  1. Lubie oponki ale tofu mnie nie lubi:(Smakowite fotki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis jest ba prawdę łatwy, a serkowy posmak bardzo leciutki.

      Usuń
  2. Z domowym owsianym powinny się udać? Bo bieda przed dziesiątym, ale tofu zamrożone :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że co do mleka to wszystkie spasują. Ale porządnie rozmróź tofu bo będzie mieć w sobie duuużo wody. Potem dodawaj mąki stopniowo.

      Usuń
  3. Wyglądają słodziutko, dziewczęco :D Przepis na prosty wygląda

    OdpowiedzUsuń
  4. No no, wygląd mają pierwszorzędny! Nie pomyślałabym, że można zrobić pączki z tofu, chętnie bym ich spróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Och i to jest wesoła, prawdziwie zachęcająca propozycja na wegański tłusty czwartek!

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślisz że można je upiec w piekarniku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie dlaczego nie :)

      Usuń
    2. W sumie dlaczego nie :)

      Usuń
    3. Fit pączki to w sumie oksymoron ;p

      Usuń
    4. Fit pączki to w sumie oksymoron ;p

      Usuń
    5. kiedyś próbowałam piec pączki w piekarniku, wyszły zwykłe słodkie bułki z nadzieniem ale też pyszne:)

      Usuń
  7. no w końcu smażone, wegańskie oponki! wszędzie tylko pieczone, a ja formy nie mam! To jutro idę po składniki i pieczemy. Dziękuję za kolejny cudowny przepis! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ukradłaś moją dekorację, którą szykuję do deseru na walentynki :D ;) p.s. ja jakoś nie znam tych oponek, może to przysmak znany bardziej na południu polski? niemniej jednak Twoje wyglądają odlotowo i muszę koniecznie spróbować, tym bardziej, że ciasta drożdżowego z tofu nie próbowałam, a brzmi smacznie. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. To, że z tofu można zrobić wiele wiedziałam. Ale takich donutów to jeszcze nie spotkałam ;3

    OdpowiedzUsuń
  10. Gdzie kupiłaś wegańską posypkę?
    Szukamy od dawna, ale wszędzie wosk/szelak/koszenila :(

    OdpowiedzUsuń
  11. Gdzie kupiłaś wegańską posypkę?
    Szukamy od dawna, ale wszędzie wosk/szelak/koszenila :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po pierwsze to
      http://www.helfy.pl/zywnosc/slodycze-przekaski/ciastka-lody-weganskie/posypka-do-ciast-lodow-deserow-kolorowe-paleczki
      Mam posypki, które kupiłam kiedyś w TK Maxx, ale tam znajdziesz pojedyncze sztuki.
      Posypki Dr,Oetkera też są wegańskie, ale mają nieszczęsny błękit brylantowy, który nie należy do zdrowych związków chemicznych.

      Usuń
  12. Czy kubek jest równy szklance 250 ml?

    OdpowiedzUsuń
  13. Czy można dać zamiast spirytusu, ocet jabłkowy bądź zastąpić czymś innym lub nic nie dodawać. Proszę o szybką odp. Ps. Super wygląda !!! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. A ja się zastanawiam, czy można by to ciasto zamrozić? Jak myślisz? Już widzę, że wyszło dużo, a jeszcze nie wyrosło :P

    OdpowiedzUsuń
  15. zrobiłam, ale jednak cieńsze ciasto lepiej robić bo niestety cześć mi się nie do smażyła w środku ;c ale ogólnie pycha :D

    OdpowiedzUsuń
  16. A gdzie wersja na Thermomix ?

    OdpowiedzUsuń
  17. Wyglądają rzeczywiście obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  18. Mąka pełnoziarnista a zwykła Zwykła, biała mąka zawiera w sobie bardzo dużo skrobi, która dla naszego organizmu nie jest zdrowa, ponieważ ma dużą zdolność pęcznienia. Skrobia jest elementem wszystkich klejów. Dlatego mąka w połączeniu z wodą tworzy swoistego rodzaju „klej”, który działa negatywnie, ponieważ utrudnia proces trawienia. Zupełnie inaczej jest z mąką pełnoziarnistą, która bogata jest w błonnik i tutaj dobra wiadomość dla tych, którzy dbają o linię – błonnik zawarty w mące pełnoziarnistej spowalnia przyswajanie cukrów i wpływa korzystnie na naszą przemianę materii. Dodatkowo, mąka pełnoziarnista zawiera mniej kalorii, na 100 g produktu przypada 348 kalorii, natomiast zwykła biała mąka przemysłowa to około 362 kalorii na 100 g produktu.

    http://bonavita.pl/dlaczego-zwykla-make-warto-zastapic-zdrowa-maka-pelnoziarnista

    Z tych między innymi powodów używam mąki "grubej" do wszystkich potraw w których mąka jest konieczna.

    OdpowiedzUsuń
  19. pycha pycha - wszystko wyszło super, ale jest tego miliony :P. :D Myślę, że przydatną informacją przy przepisie byłaby orientacyjna ilość jaka powstanie. Eh oponka rośnie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak pozyskać sok z buraka? Dla takiej małej ilości nie opłaca się uruchamiać sprzętu 🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupic?;)
      W sklepach spożywczych i np w Biedronce jest sok z buraka. Takie małe buteleczki.

      Usuń
  21. Witam czy zamiast tofu można dodać ser owczy? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Wyszły, w końcu wyszły mi przepyszne oponki właśnie z tego przepisu. Dziękuję w końcu mój Synek może zjeść swoje ulubione oponki. Są delikatne i pyszne zupełnie jak te z serem. Może ciut mniej słodkie ale cukier puder załatwił sprawę. Dziękuję raz jeszcze.

    OdpowiedzUsuń
  23. Czy jak się robi z drożdżami w kostce to trzeba najpierw zostawić zaczyn do wyrośnięcia? Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Pyszne! W tym roku zrobię po raz kolejny <3

    OdpowiedzUsuń