środa, 25 października 2017

WARZYWA I MAKARON Z WOKA. SZYBKI STIR FRY






Szybkie obiady nie są moją domeną. Ja po prostu lubię posiedzieć w kuchni, pobrudzić się i leniwie kuchcić. Ale to też zasługa mojego trybu życia i pracy w domu. No dobra, są czasem takie dni, kiedy mi się po prostu nie chcę. Leniwie otwieram lodówkę lub z nadzieją szukam w zamrażarce mrożonych piegów od mamy. Czasem mam tyle roboty, że nie mogę sobie pozwolić na spokojnie gotowanie, a jeśli chodzi o jedzenie na telefon to nie mam szczególnie dobrego doświadczenia. Co robić kiedy czasu mało, a obiad zjeść trzeba? Makaron i warzywa z woka!

Tak zwany stir fry czyli mieszaj i smaż to najlepszy sposób na szybki obiad. Używając woka lub dużej patelni można przygotować naprawdę szybkie danie. 

Już jakiś czas mierzyłam się z kupnem woka. Zawsze miałam jakieś wątpliwości. Woki są duże i ciężkie. Lepiej pracują na ogniu, a ja mam starą, beznadziejną kuchenkę elektryczną, gotowanie na prawdziwym woku jest wyczynem. I pewnie nie kupiłabym sobie tego woka w ogóle i w sumie dobrze że nie kupiłam wcześniej, bo niedawno dosyłam genialnego woka od formy STAUB. Firmę już znałam wcześniej bo mam od nich inny również wspaniały, żeliwny gar do pieczenia i duszenia. 

Wok też bardzo mi się podoba.  Żeliwne naczynia staub mają sporo zalet. Wok mam już prawie miesiąc. Na InstaStory gotowałam w nim curry, smażyłam ryż z warzywami i makaron z tofu. Mogę napisać o nim że:

- Całe naczynie długo trzyma ciepło  oraz nagrzewa się równomiernie 
Można w niem dusić potrawy nie ryzykując tego, że coś się przypali lub będzie za suche. 
- może nagrzać się do naprawdę wysokiej jak w woku temperatury
- Potrawy trzymane w żeliwnym garnku pod przykryciem wolniej się studzą.
- W żeliwnych patelniach można smażyć na minimalnej ilości tłuszczu
- Żeliwo Staub nie wydziela absolutnie żadnych szkodliwych substancji
- Są bardzo wytrzymałe ponoć mogą nam służyć całe życie!
- Nadają się do każdego rodzaju piekarnika, oraz na kuchenki elektryczne (nawet tak beznadziejne jak moja) jak i gazowe.
- Są dostępne w różnych kolorach, są po prostu piękne!

Dlatego gotuje mi się na nim bardzo dobrze. Już służy mi około miesiąca. Dodatkowo w zestaw wchodzi sitko do podgrzewania, pałeczki i mieszadło. 

Cały sukces smażenia w woku polega na jego wysokiej temperaturze. Naczynia żeliwne trzymają ciepło równomiernie, dlatego warzywa smażą się na całej powierzchni naczynia.
W woku można też dusić, a przy pomocy sitka bambusowego można gotować na parze. Nie jest to oryginalny wok, ale sprawdza się jak ten prawdziwy.




- przed smażeniem przygotuj wszystkie składniki. W woku gotuje się szybko, więc dobrze jest mieć wszystko pod ręką.- warzywa takie jak marchewka gotują się długo więc lepiej posiekać je w cienkie słupki lub talarki- sięgaj po sezonowe warzywa. Do takiego dania pasują również: pieczarki, boczniaki i inne grzyby, cukinia, bakłażan, kalafior, dynia, pietruszka, seler, młoda kukurydza, papryka-  by danie było bardziej treściwe z warzywami dodaj pokrojone w kostkę tofu lub tempeh. Sprawdzą się też ugotowane soja, ciecierzyca czy soczewica






makaron sojowy/ryżowy lub noodle


2-3 ząbki czosnku
kawałek świeżego imbiru
cebula
warzywa:
marchewka
kawałek brokuła
zielona fasolka (miałam zamrożoną)
papryka czerwona
kilka brukselek

sos:
około 100ml wywaru z nori*
5 łyżek sosu sojowego ciemnego
1 łyżeczka pasty z chilii**
szczypta cukru (niekoniecznie)
łyżka sosu hoisin (niekoniecznie)
łyżka octu ryżowego  (niekoniecznie)

dodatki:
szczypior
orzeszki
kiełki
liście kolendry

* pocięty arkusz nori zalewam około 100ml wrzątku. Zostawiam na chwilę i mieszam z sosem sojowym. I jest a'la sos rybny

** zamiast pasty do sosu można dodać do smażenia świeżą chili w ilość wg uznania.


💚  Na początek przygotuj wszystkie składniki: marchewkę obierz i pokrój w słupki lub talarki, brokuł potnij na mniejsze różyczki, brukselkę przetnij na pól. Posiekaj imbir i czosnek. Cebulę posiekaj w piórka. Makaron sojowy zalej wrzątkiem, ryżowy ugotuj wg instrukcji na opakowaniu.

💚 W słoiczku przygotuj sos. Połącz wywar z nori z sosem sojowym i innymi dodatkami. 

💚 Rozgrzej w woku olej. Kiedy będzie gorący dodaj posiekaną cebulę, imbir i czosnek. Smaż ciągle mieszając aż cebulka zmięknie. 

💚 Dodaj warzywa. Smaż i mieszaj od czasu do czasu. Powinny zmięknąć, ale niech nadal będą chrupie. Podlej kilkoma łyżkami sosu i dalej smaż. 

💚 Na koniec wlej przygotowany sos. Zamieszaj.

💚 Po około 30 sekundach dodaj makaron. 

💚 Mieszaj niech makaron połączy się z sosem, a warzywa wmieszają między nitki. 

💚 Przed podaniem posyp zielonym szczypiorem i posiekanymi orzechami.




2 komentarze:

Printfriendly