grudnia 22, 2017

grudnia 22, 2017

SOS PIECZENIOWY Z KAWĄ





To kolejny sprawdzony i nie typowy przepis. Kolejny z mojej sobotniej uczty. Spontanicznie postanowiłam w tedy, że przecież muszę zrobić sos do pieczeni. Okazało się, że właściwie ani nie mam warzyw ani za bardzo czasu by przygotować mój ulubiony sos pieczeniowy z dodatkiem czerwonego wina 
Postanowiłam zasięgnąć rady internetu i natrafiłam na ciekawy przepis na wegański sos pieczeniowy na stronie Jamiego Olivera .

Długo się nie zastanawiałam, czy go zrobić. Przekonał mnie po pierwsze fakt, że przepis znajduje się na stronie Jamiego, prostota i mała ilość składników, oraz ciekawy składnik. Kawa!
Sos jest geeeniaaalny. Mówię Wam!

Sięgajcie jednak po kawę parzoną lub przelewową nie rozpuszczalną. Niech sama kawa będzie dobra w smaku, gdyż potem jest mocno wyczuwalna w samym sosie.
Tak zaufałam przepisowi, że zrobiłam pół wiadra sosu, a i tak przepadł na kolacji w 3 minuty.
Oczywiście nie byłabym sobą, jakbym nie wprowadziła modyfikacji. Dodałam min anyż, który idealnie pasuje to potraw tradycyjnie mięsnych a przerabianych na wegańskie.






300g grzybów (pieczarki zwykłe lub brązowe)
1 cebula
1 pietruszka lub marchewka
2 łodygu selera (nie koniecznie)
2 liście laurowe
3 ziela angielskie
3 jałowce
1 gwiazdka anyżu (polecam!)
1 łyżeczka tymianku
1/3 łyżki estragonu
1 l bulionu warzywno-grzybowego
1/2 filiżanki kawy
3-4 łyżki sosu sojowego
1-2 łyżki octu jabłkowego
1 łyżka mąki
sól
pieprz
2 łyżki oleju



💗 Rozgrzej olej.

💗 Dodaj posiekane grzyby i cebulę. Nie musi być drobno.

💗 Przemieszaj i zostaw na 3-4 minuty. Nie mieszaj między czasie. Niech grzyby i cebula się mocno zarumienią.  

💗 Dodaj przyprawy (prócz soli i pieprzu.)

💗 Kiedy grzyby zmiękną dodaj pokrojoną marchewkę. 

💗 Duś około 10 minut. 

💗 Teraz dodaj mąkę i wymieszaj.

💗 Całość zalej bulionem.

💗 Gotuj około 5-10 minut.

💗 Tutaj dodaj selera, ma dużo soku więc nie trzeba go długo gotować.

💗 Dodaj sporo sosu sojowego.

💗 Teraz dodaj kawy. Najpierw 3 łyżki. Spróbuj i dodaj resztę. Chodzi o to by sprawdzić smak, jeśli kawa jest za kwaśna może nie trzeba dawać jej więcej. 

💗 Przemieszaj i dopraw solą, pieprzem i octem jabłkowym. 

💗 Przy pomocy ubijaka do ziemniaków zgnieć warzywa. 

💗 Przecedź przez sitko. 

💗 Sos pieczeniowy to tradycyjnie soki spod pieczenia. Nie jest bardzo gęsty, a raczej wodnisty. Jeśli chcesz gęsty sos redukuj go lub zagęść mąką. 


6 komentarzy:

  1. Super przepis bardzo ciekawy ten sos, sos pieczeniowy lubię ale z takiego przepisu nigdy nie robiliśmy w domu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Absolutnie pierwszy raz w życiu słyszę o takim czymś. Ale wygląda naprawdę ciekawie i orientalnie. Spróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwszy raz słyszę o takim sosie, jestem zaciekawiony jak on smakuje i do jakich dań pasję.

    OdpowiedzUsuń