kwietnia 11, 2019

kwietnia 11, 2019

ALE JAJA! WEGAŃSKIE JAJKO SADZONE







 Jak pierwszy raz zobaczyłam przepis na jajko sadzone na kanale Elsa's Wholesome Life (LINK) to oszalałam. Ale też nie do końca traktowałam ten przepis poważnie. To pewnie dlatego, że nie jadłam jajek od jakiś 11 lat i wcale za nimi nie tęsknie. Mimo to przepis chodził mi po głownie inie dawał spokoju. Uświadomiłam sobie kilka rzeczy:
a)  przypomniałam sobie moje sceptyczne nastawienie do bezy z wody po cieciorce, a przecież ten przepis zmienił świat!
b) Przecież mój blog prowadzę w pierwszej kolejności dla Was, wiec nie mogę myśleć tylko o sobie.
c) Niby nie potrzebuję jajecznych przepisów w życiu, bo za nimi nie tęsknie.. ale kocham niedzielną tofucznicę!
d) internet oszalał na punkcie tego przepisu, więc musiałam spróbować.

Przepis faktycznie zmienia wiele, szczególnie u osób które przeszły na dietę wegańska niedawno, bądź po prostu uwielbiały jajka . Nie chodzi o to by na wegańskiej diecie się katować i umartwiać! uważam też, że prawdziwe jajko od szczęśliwej, kury raz na czas też nie zrobi z nikogo hipokryty. Po prostu jedzmy tak by być szczęśliwymi ludźmi i dajmy żyć i być szczęśliwym innym, również zwierzętom. Więc jeśli ktoś chce jeść wegańskie jaja sadzone, to teraz przybiję mu piątkę, bo pewnie też zacznę jeść. 

To kolejny przepis, który udowadnia jak kuchnia wegańska jest szalona i nie ma w niej rzeczy niemożliwych. To też przepis, dzięki któremu wróciły u mnie wspomnienia jak tato robił mi "jajko na płasko" bo tak nazywałam jajka sadzone. I wiem, że jak pojadę w najbliższym czasie do domu, to zrobię tacie własnie takie,  wegańskie jajo.

Po kilku rozmowach z własnym mózgiem postanowiłam przepis odtworzyć...i rozwaliło mi czaszkę.
Ten przepis ma coś w sobie genialnego i jest bardzo prosty chociaż ważne by zwrócić uwagę na kilka rzeczy;


- można użyć batata, ale dynia lepsza najlepiej taka o intensywnej bardzie jak hokaido, butter squash czy muscat.

- trzeba użyć soli kala namak inna nie da tego efektu- jeśli nie masz skrobi kukurydzianej użyj o połowę mniej ziemniaczanej. 

- nie mąka kukurydziana to nie to samo co skrobia kukurydziana.


- robiłam dwa podejścia. Eko mąka ryżowa była za grubo mielona. Sprawdziła się mąka popularnej firmy w niebieskim opakowaniu. Mąka ryżowa musi być zmielona na pył. 

- ciasto na "białko" dobrze robić z małych ilości. Mąka ryżowa ma to do siebie, że pije wodę i po jakiś 10 minutach ciasto gęstnieje. Chodzi właśnie o tę wodnistą i lekką konsystencje ciasta z mleka i mąki ryżowej. Ta większa ilość płynu sprawia, że na patelni powstają charakterystyczne bąbelki i rumiany brzeg. 


Żółtko można potraktować jako pastę do smarowania. W tedy po prostu nie dodawaj skrobi, konsystencja też będzie fajna  :) 


Dodałam też od siebie do żółtka odrobinę octu jabłkowego. Dzięki temu smak jest bardziej umami i podkręcony. 







żółtko:
2 łyżki wody
1/2 łyżeczki octu jabłkowego
1 łyżka skrobi ziemniaczanej (2 łyżki kukurydzianej)
1-2 łyżki oliwy lub oleju

białko:
1/4 szklanki mąki ryżowej lub ziemniaczana lub 50:50 ze skrobią ziemniaczaną 
1/4 szklanki mleka roślinnego lub wody
+2 łyżki wody
szczypta zwykłej soli

pieprz
szczypiorek

kanapka:


kromki chleba
oliwa z oliwek/twarożek wegański lub wegańskie masło
awokado
jajo sadzone 

💚 Dynie obierz i pokrój na kostkę przenieś do niedużego rondla zalej wodą i gotuj do miękkość.  Odcedź.

💚 Jeszcze ciepłą dynie przenieś do kielicha blendera. Dodaj skrobię, płatki drożdżowe, ocet, około 1/2 łyżeczki soli kala namak i olej. Olej lub oliwa sprawiają, że żółto będzie mieć idealną konsystencję. Zmiksuj całość na idealnie gładki krem. Jeśli jest za gęsty dodaj odrobinę wody. 

💚 Spróbuj i ewentualnie dodaj więcej soli. Przelej do mniejszego naczynia. 


💚 W misce odmierz mąkę ryżową i mleko. Zacznij mieszać i dodaj odrobinę wody. Ciasto powinno być na prawdę lekkie i aż dziwnie wodniste.

💚 Lekko posól do smaku. 

💚 Rozgrzej patelnie z odrobiną oleju.

💚 Kiedy jest rozgrzana łyżką porcjuj ciasto na białko. Po 1-2 łyżki stołowe ciasna na jedno jajo. Warstwa ciasta powinna być cienka. 

💚 Przykryj i smaż chwilkę aż się zetnie. 

💚 Odkryj i porcjuj żółtko. 

💚 Znowu przykryj patelnie i smaż jeszcze około 10-20 sekund.

💚 Przed podaniem popierz i posyp szczypiorkiem. 

💚 Przygotuj kromki chleba i posmaruj je wegańskim twarożkiem lub masłem. Połóż kawałki awokado. Przykryj jajem.

💚 Smacznego! Mózg na ścianie!


























19 komentarzy:

  1. ludzie boją się komentować :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystko co tak cieszy oko i podniebienie, a do tego jest wege jest po prostu cool! Współczuje wojny z intelektualnymi amebami na fb. Dziękuje za przepis! Ja uwielbiam pomysłowe wyzwania:) Przesyłam moc pozytywnej energii!

    OdpowiedzUsuń
  3. Klaudia Makowska13 kwietnia 2019 14:37

    to nawet wygląda lepiej niż prawdziwe jajko :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Super pomysl! Wow

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej, jak zrobisz jajka w majonezie bez jajek, to zastanowię się nad przejściem na weganizm - chociaż wszelkie abstynencje uważam za ograniczenia wynikające ze słabości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie do końca wiem o co chodzi. O sałatkę czy po prostu ugotowane jajo. Polecam przepis na sojonez. Z solą kala namak smakuje nawet lepiej od tradycyjnego.

      Usuń
  6. zastanawiam się czy wegnie są świadomi tego że jedzą jajka w postaci równych produktów np. ciasto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jedzą takich produktów, bo czytają wcześniej ich składy.

      Usuń
    2. Jest to chyba najgłupszy komentarz jaki przeczytałam w całym moim życiu...

      Usuń
    3. Ale głupota. Trzeba czytać składy
      ...

      Usuń
    4. Weganie nie jedzą jajek w żadnej postaci. Pomyliło Ci się z wegetarianami.

      Usuń
  7. o jeeny, a ja tak nie lubię prawdziwych jajek, mam 9 swoich kur z gogutkiem i je przytulam i oddaje ich jajka przyjaciołom bo nie mogę jakoś ich przełknąć mimo, że moje kury są naszczęśliwsze na świecie, mają hyde park z huśtawkami, biegają na wolności przez cały dzień, mój chłopak kupuje im lepsze żarcie niż nam, a jaja i tak nam znoszą, ale no nie wchodzi mi to, zatem to jest ekstra alternatywa tylko jest jeden problem, wstajesz rano i weź rób takie jajco, marzyłabym aby ktoś mi takie robił vegańskie cuda ...

    OdpowiedzUsuń
  8. nie chciałoby mi się tyle bawić w gotowanie :D podziwiam cierpliwość

    OdpowiedzUsuń
  9. Jajka flamenco...wlać masę na warzywa i zapiec?na raz czy najpierw białko a potem żółtko?

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny pomysł na fajne i pyszne danie

    OdpowiedzUsuń
  11. WYSZŁO CUDNE ❤️

    OdpowiedzUsuń