grudnia 03, 2019

grudnia 03, 2019

ŚWIĄTECZNY, WANILIOWY TOFURNIK





Co dom, co rodzina to inne słodkie, świątecznie tradycje. Czasem na stole pojawia się  kutia albo kluski z makiem. W tym czasie nie może zabraknąć pierniczków. Jest też sporo ciast, które naturalnie wpisały się zimowy klimat. 
Mam na myśli makowiec (też pieczony na tyle sposobów ile gospodyń w kraju) i sernik. 

Sposobów na wegańskie serniki jest multum. Masę na sernik można przygotować z orzechów, nerkowca, kaszy jaglanej czy mleka kokosowego. Ja jednak jestem tradycjonalistką i mój ulubiony przepis na sernik przygotowuje z tofu. To najlepszy i najprostszy zamiennik sera. Mój tofurnik koniecznie musi być pieczony- taki jest moim zdaniem idealny na święta. 

Okres świąteczny bywa męczący, warto sobie zaplanować pracę z góry, szczególnie jeśli w planach mamy podjęcie na kolacji gości. Uważam , że powinniśmy wybrać kilka dań, na które będziemy zwracać szczególną uwagę, a do reszty podejść trochę z dystansem i nie przemęczać się. Jestem też zdania, że w kuchni trzeba sobie pomagać, nie chodzi mi o ekstremalne środki jak kupowanie dań gotowych, ale warto czasem sięgnąć po pól produkty, lub takie składniki, które po prostu ułatwią nam całą pracę. 

Trochę taki jest ten sernik. wydaje mi się, że użyłam w nim takich sposobów, że jest łatwy w przygotowaniu i nie ma możliwości żeby nie wyszedł! Pomogły mi w pracy produkty Dr. Oetkera. Wykorzystałam  aromatyczny cukier z wanilią, proszek do pieczenia, budyń waniliowy, oraz fix do śmietany z serii bezglutenowej to znaczy że po ten przepis mogą sięgnąć nawet osoby dotknięte celiakią! 

Sekretem mojego tofurnika są dwa składniki. Budyń waniliowy, który zwiąże masę , oraz proszek do pieczenia jego zadaniem jest nadanie odpowiedniej konsystencji i lekkości.






spód :
250g wybranych bezglutenowych herbatników
5 łyżek margaryny lub wegańskiego masła
6 łyżek cukru 
szczypta soli

masa:

800-1000g tofu 
sok z 2 cytryn
3 łyżki oleju kokosowego lub zwykłego
1/2 szklanki mleka roślinnego 
do 3/4 szklanki cukru
szczypta soli


krem:
1 puszka mleka kokosowego
fix do śmietany
1-2 łyżeczki soku z cytryny
3 łyżki cukru pudru
lub
wegańskie mascarpone 



💚 Herbatniki zmiel. Dodaj roztopioną margarynę, cukier i sól i dobrze wymieszaj. 

💚 Przygotuj tortownicę i wyłóż spód papierem do pieczenia. Przesyp masę, ugnieć i wyrównaj szklanką. Piecz przez 15 minut w 170-180 stopniach



💚 Tofu rozdrobnij i przenieś do kielicha blendera. 

💚 Dodaj do tofu sok z cytryn, okej,mleko i zacznij miksować.

💚 Masa powinna być jednolita. 

💚 Miksując dodaj budyń i cukry. Spróbuj do smaku. Jeśli smak tofu nadal jest wyczuwalny dodaj jeszcze 1-2 łyżeczki soku z cytryny.

💚 Na koniec dodaj proszek do pieczenia.

💚 Masę przelej na upieczony spód.

💚 Piecz w 180 stopniach przez 40 minut, następnie wyłącz piekarnik i zostaw otwarte drzwiczki . Możesz zablokować je drewnianą łyżką. 

💚  W misce zacznij miksować składniki na bitą śmietanę. Fox do śmietany sprawia, że całość fajnie się ubija ale nie ma wpływu na smak w porównaniu np z gumą guar.





14 komentarzy:

  1. Przepis zapowiada się smakowicie 🤩
    Chciałabym go zrobić dla mojej nie-wegańskiej rodzinki, ktora nie przepada za smakiem mleka kokosowego. Czy polanie tofurnika gorzka czekoladą da równie smakowity efekt?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taaak! albo jabłka podsmażone z cukreeeemm

      Usuń
    2. A jak przygotować jabłka? Przesmażyć osobno i wyłożyć na wierzch czy przesmażone jabłka z cukrem jeszcze chwilę zapiec (ile czasu?)?

      Usuń
  2. Wygląda zjawiskowo! Myślę, że spróbuję go przygotować w te święta ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiego tofu uzywasz? (chodzi mi o konkretna firme)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie wiem jaka firma, kupuję w azjatyckim na wagę

      Usuń
  4. Cieszę się, że trafiłam na Twoj blog. W tym roku na święta będę gościć wegan i oczywiście trochę się boję. Dlatego pytanie czy mascarpone weganie mogą jeść? Nie chciałabym zaliczyć wpadki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mascarpone jest wyrabiany ze śmietanki z mleka krowiego, więc niestety, nie jest wegański.
      Trzymam kciuki za wegańską Świąteczną szamkę! <3

      Usuń
  5. Ciacho wygląda wyśmienicie 😋mogę zapytać jakich herbatników użylas?

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakiej średnicy tortownicy używałaś? :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Sernik pyszny, ale krem mi kompletnie nie wyszedł��

    OdpowiedzUsuń
  8. zamiast kremu polecam syrop daktylowy, bardzo fajnie smakuje z tofurnikiem

    OdpowiedzUsuń