maja 12, 2020

maja 12, 2020

BOTWINKA DUSZONA Z CZERWONĄ SOCZEWICĄ








Czerwona soczewica jest psotna! Wkurzająca wręcz. Potrafi rozgotować się niespodziewanie w 3 sekundy. Nadaję się głownie do pasztetów, zupy krem i brei. Ale dziś, trochę z braku laku,  dałam jej drugą szansę.


W lodówce zalegała mi botwinka, nie wiedziałam co z niej zrobić. Wpadłam na pomysł prostej potrawki z soczewicą. Będzie zdrowo i pożywnie.  Przygotowując to danie w głownie miałam plan użyciu zielonej soczewicy. Zdecydowanie lepiej się z nią gotuje. Trudniej ją rozgotować, nie rozpada się i zachowuje swój kształt.  Przeglądając zapasy jednak okazało się, że zielona soczewica wyszła i jedyną jaką mam to czerwona. Eh...
Nie miałam zamiaru wychodzić do sklepu tylko po  zieloną soczewicę. Nie chodzi nawet o pandemie, bo po prostu bywam leniwa.  Spróbowałam przygotować obiad z czerwoną i przyznam, że wyszło super! 

Oczywiście soczewica lekko się rozpadła podczas duszenia, ale nie rozgotowała jak to ma w zwyczaju. Jeśli danie wydaję się Wam za skromne można użyć bardziej orientalnych przypraw takich jak kumin, papryka ostra czy mieszanka curry. Pod koniec duszenia można danie podlać mleczkiem kokosowym. Całość będzie miała bardziej kremową, gulaszową konsystencję.  Ja pominęłam ten krok i po prostu udusiłam botwinkę z soczewicą. Wyszło tak jak miało wyjść, miękka soczewica i chrupiące kawałki botwinki. 









1 szklanka czerwonej soczewicy
1 cebula lub kawałek pora (niekonieczne)
5-8 botwinki czyli młodych buraczków z kiściami
1-2 ząbki czosnku
sok z 1/2 cytryny
1 łyżeczka oregano/bazylii/majeranku
oliw z oliwek
sól
świeże zioła do posypania


💚 Soczewicę zalej wodą. Około 3-4 szklanek -nich będzie jej o wiele więcej niż soczewicy. Posól wodę (ok 1 łyżeczka)

💚 Teraz bardzo ważne, by soczewica nie rozgotowała się trzeba czuwać i ją sprawdzać. Ja gotowałam ją max 4 minuty. (od wrzucenia soczewicy do wody oczywiście nie co dłużej) Cały czas ją sprawdzałam. Chcę by ziarenka były w całości, lekko miękkie, ale z wyczuwalnym, twardawym środkiem.W tym momencie odcedzam soczewicę i przelewam zimną wodą by zatrzymać proces gotowania.

💚 W rondlu rozgrzej kilka łyżek oliwy z oliwek. 

💚 Dodaj posiekaną cebulkę smaż chwilkę.

💚 Buraczki obierz i przesiekaj. Przesiekaj tez łodyżki i liście, tak z grubsza. Kawałki nie muszą być małe.

💚 Dodaj na patelnię buraczki. 

💚 Dodaj posiekany czosnek.

💚 Polej sokiem z cytryny 

💚 Całość posól i duś aż największe kawałki buraczków zmiękną na ząb. Jeśli jest taka potrzeba dodaj kilka łyżek wody (lub mleka kokosowego jeśli chcesz mieć potrawkę na wypasie)

💚 Dodaj podgotowaną soczewicę.

💚 Przemieszaj i dodaj przyprawy.

💚 Jeśli jest potrzeba podlej oliwą.

💚 Wszystko duś jeszcze max 2-3 minuty by soczewica zmiękła. 

💚 Przenieś na półmisek dodaj świeże zioła. 







3 komentarze:

  1. Ty zawsze masz super pomysły :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam wątpliwości, ale wyszło naprawdę smaczne!

    OdpowiedzUsuń
  3. Każdy z tego blogu może się dowiedzieć bardzo dużo. Sam na tym blogu zostanie na dłużej.

    OdpowiedzUsuń