sierpnia 04, 2020

sierpnia 04, 2020

BIAŁA FASOLA DUSZONA Z BOCZNIAKAMI.




Jakiś czas temu na blogu pojawiły się posty sponsorowane z udziałem portugalskiej oliwy. 
Kuchnia portugalska jest mi totaaaaaalnie obca. Nigdy nie byłam w Portugalii i nie interesowałam się jej kulturą- w tym gastronomią. Kuchnia Portugalska (może mylnie) kojarzy mi się dużą ilością mięsa, podrobami, szynkami i innymi składnikami, które w żaden sposób nie są roślinne. Wiem, że teraz generalizuję, ale wiem że wiecie o co chodzi. 

Szukając inspiracji do przepisów rzuciłam się w wir internetu, blogów i stron poświęconych tradycyjnej kuchni portugalskiej. 
Przeczucie mnie nie myliło. Lokalna kuchnia portugalska jest dość mięsna i pełna owoców morza.  Plany na przepisy się zmieniły, ale mnie w głowie została jedna ciekawa, portugalska potrawa.

Tripas à Moda do Porto to potrawa na bazie flaków, warzyw i białej fasoli. Zwróciła moją uwagę, ze względu na fasolę, którą ubóstwiam. Całość zainspirowała mnie do przygotowania tej potrawki. Nie jest to wegańska wersja oryginału ponieważ oryginał jest nieco bardziej skomplikowany. 
W głowie jednak miałam połączenie białej fasoli z boczniakami i warzywami w gęstym sosie. Wyszło wspaniale.





100-200g suchej białej fasoli jaś 
2 marchewki
2-3 łodygi selera naciowego
2 cebule 
ok 200g boczniaków
1+2 liście laurowe
1 łyżeczka oregano
1/2 łyżeczki tymianku
1-2  łyżki sosu sojowego
szczypta lub dwie młotkowanej chili
10 pomidorków cherry lub 3 malinowe 
1 łyżka przecieru pomidorowego 
ok 1L wody lub bulionu warzywnego.
1 szklanka białego wytrawnego wina (niekoniecznie) 
3 łyżki oliwy z oliwek
sól
pieprz



💚 Suchą fasolę przenieś do miski. Zalej wodą i mocno posól. Zostaw na min 8h. Wymień wodę i ugotuj fasolę do miękkości z dodatkiem liścia laurowego.

💚 Cebulę posiekaj drobno. Zacznij smażyć ją na oliwie w garnku. 

💚 Boczniaki pokrój w paski i dodaj co cebuli. Smaż około 5 minut.

💚 Obraną marchewkę i selera naciowego pokrój w talary lub kostkę. Dodaj do boczniaków i cebuli.

💚 Dodaj wszystkie przyprawy.

💚 Dodaj przecier i posiekane z grubsza pomidory. 

💚 Dodaj ugotowaną fasole. 

💚 Dodaj wino i część bulionu. 

💚 Duś około 10 minut. 

💚 Warzywa muszą zmięknąć. 

💚 Wlej resztę bulionu i gotuj. 

💚 Jeśli chcesz gęściejsza potrawkę zdecydowanie redukuj bulion, jeśli chcesz by całość miała konsystencję zupy dodaj więcej bulionu.

💚 Na koniec spróbuj i dopraw solą i pieprzem.





14 komentarzy:

  1. Ja też PO PROSTU KOCHAM FASOLĘ 🤭🤭🤭 mogłabym codziennie na obiad gotować fasolę, ale mój chłopak nie podziela mojego fasolowego entuzjazmu 😉
    Twój przepis napewno wypróbuję, wygląda ciekawie :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobiłam dzisiaj na obiad i PRZEPYSZNE 😍😍😍 zapisałam e ulubionych :)))
      Ja tylko dałam pieczarki zamiast boczniaków, bo tak wolę :)

      Usuń
  2. Będzie robione :-) Już czuję, jakie to musi być smaczne...
    Pozdrawiam, Izabela.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy mozna zastapic sucha fasole taka z puszki? Tutaj, gdzie mieszkam, Jasia nie znaja.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy mozna zastapic sucha fasole taka z puszki? Tutaj, gdzie mieszkam, Jasia nie znaja.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy można zastapic fasolę czerwoną soczewicą lub fasolką mung(poniewaz nie mogę jeść fasoli Jaś)?

    OdpowiedzUsuń
  6. O wow, pyszności! Muszę spróbować. Uwielbiam takie kulinarne eksperymenty :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy to danie można przechować w lodowce do następnego dnia?

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda absolutnie rewelacyjnie. Ciekawe co jest potrzebne do stworzenia takich potraw. W sensie urządzenia gastronomiczne.

    OdpowiedzUsuń
  9. This is also a very good post which I really enjoy reading. It is not everyday that I have the possibility to see something like this. Feel free to visit my website; 안전놀이터

    OdpowiedzUsuń
  10. That's a great blog. There are a lot of good writings. I really appreciate people like you.

    OdpowiedzUsuń