września 10, 2020

września 10, 2020

BOSKA MICHA + PROPOZYCJE SOSÓW NA BAZIE MAJONEZU KIELECKIEGO ROŚLINNEGO







Jestem sentymentalna. Lubie wspominać dawne czasy, szczególnie te z początków mojej drogi jako wegetarianki, a potem weganki. Zdarza mi się gdybać o tych czasach z innymi wegankami i weganami o podobnie długim stażu. Absolutnie bez tęsknoty przypominamy sobie sprowadzanie z Czech tofu czy domową produkcję mleka sojowego.   
Kontrast w dostępności do "wege" towarów miedzy kiedyś, a dziś jest ogromny. Doceniam i zachwycam się nowymi produktami dostępnymi na rynku. Jest ich coraz więcej! Są też takie chwile ,kiedy szczęka opada mi z wrażenia tak nisko, że trudno mi ją podnieć. 


Tak było tym razem. Nastąpiła bowiem historyczna i bardzo symboliczna chwila. Legendarny majonez Kielecki firmy Społem dostępny jest w wersji roślinnej. Firma Społem to polska firma z długą, ponad 100 letnią tradycją. Dlatego tak bardzo ucieszyła mnie wieść o tym, że kochany przez cały kraj Majonez Kieliecki Roślinny pojawi się w wersji wegańskiej. To dowód, że potrzeby konsumentów się zmieniają i coraz więcej osób chce jeść bardziej roślinnie.

Nie mogłam się doczekać chwili, kiedy spróbuję wegański Majonez Kielecki . Smak majonezu jest niemal identyczny jak ten tradycyjny. Dawno nie jadłam oryginału , ale pamiętam jego wyrazistość, ostrość i owocność. To samo czuć w wersji wegańskiej. Trudno je od siebie odróżnić, co jest niesamowitą sprawą i kłaniam się nisko przed osobami ,które opracowały wegańską recepturę.  
 Majonez Kielecki Roślinny dostępny jest w 310 g słoiku.

Z  Majonezu Kieleckiego Roślinnego postanowiłam przygotować coś innego jak typowe dania fast foodowe. Dodatek majonezu słusznie kojarzy się z kanapkami, ale głownie z burgerami, zapiekankami itp. 
Majonez postanowiłam wykorzystać jako baza do sosów, które będą uzupełnienie kolorowego i zdrowego dania. Wariacji z jego udziałem jest tyle, ile pomysłów. Przedstawię moje ulubione. 





Boska micha to idealne danie na lunch i pełnowartościowy obiad. Składa się z kilku części, o których warto pamiętać by całość była smaczna i różnorodna. Podział na "sekcje" sprawi, że michę nauczysz się przygotowywać intuicyjnie. Pamiętaj by było kolorowo!

PODSTAWA:  ryż , kasza lub chiński makaron

CZĘŚĆ BIAŁKOWA:  niech będzie to tofu, tempeh i wszelkiego rodzaju strączki, fasola, ciecierzyca itp

GOTOWANE WARZYWA: sięgaj po to co sezonowe. grillowaną cukinie, kabaczka lub dynie, gotowaną kukurydzę, ziemniaki, marchewkę, brukselkę, kalafiora czy brokuła.

SUROWE WARZYWA: - by chrupało i dodawało świeżości. Zawsze będą pasować kiełki, awokado, marchewka, rzodkiewka, ogórek czy szybkie surówki z kapusty lub jarmużu

KISZONKI:- na nie zawsze jest miejsce!

POSYPKA: - dodatkowego smaku i chrupnięcia dodadzą orzechy, sezam lub wszelkie nasion

OWOC: Dlaczego nie! Słodki smak zawsze podkręca całość. Będą pasować winogrona, pomarańcza, mango, arbuz, ananas, czy truskawki

SOS: Może to być sos na bazie majonezu, lekki dressing lub po prostu parę kropel octu i oliwy z oliwek






porcja ryżu
1/3 kostka tofu
ugotowana zielona fasolka szparagowa
kawałek ugotowanej kukurydzy
kawałek ogórka
kilka pomidorów
2 rzodkiewki
posiekany jarmuż 
kawałek czerwonej kapusty skropionej sokiem z cytryny
kiełi słonecznika


sos ostro słodki
1/3 łyżeczki ostrej pasty chilli np gochujang
1 łyżka oleju sezamowego
sok z 1/2 cytryny
skórka z cytryny
szczypta soli
szczypta cukru lub 1/2 łyżeczki syropu z agawy
2 łyżki wody (niekoniecznie)

sos majonezowy z miso

1 łyżeczka jasnej pasty miso
1 łyżeczka sosu sojowego
1 łyżeczka octu jabłkowego lub ryżowego
szczypta cukru lub 1/2 łyżeczki syropu z agawy
2 łyżki wody (niekoniecznie)

sos a la tzatziki

sok z 1/2 cytryny
skórka z cytryny
1 cm startego imbiru
1/2 ogórka startego na tarce o małych oczkach
posiekane na drobno listki mięty
sól  i pieprz do smaku
2 łyżki wody (niekoniecznie)




💚 W miseczce dobrze wymieszaj składniki na wybrany sos. Jeśli wyszedł gęsty dodaj wodę. W każdym wypadku spróbuj i dopraw do smaku solą.

💚 Tofu podsmaż na suchej patelni by stało się chrupkie i rumiane. 

💚 Podsmaż lub ugotuj inne wybrane warzywa

💚 Na dno miski lub talerza porcjuj ryż. 

💚 Kapustę poszatkuj i skrop paroma kroplami soku z cytryny lub octu.

💚 Awokado natnij w paski nie nacinając skórki i wyciągnij miąższ przy pomocy łyżki.

💚 Układaj składniki po kolei.

💚 Na środek wyłóż sos w miseczce lub bezpośrednio na danie.

💚 Przed jedzeniem koniecznie wszystko wymieszaj! 

💚 Smacznego!





6 komentarzy:

  1. Pysznie �� gdzie kupujesz ten majonez?

    OdpowiedzUsuń
  2. może wróżka agnieszka wie gdzie mozna kupic ten majonez bo nigdzie go nie ma

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja widziałam w Leclercu, ale jest to jeden z najgorszych majonezów roślinnych, które jadłam.

      Usuń
    2. właśnie go dopadłam w lidlu i faktycznie dziwnie smakuje. mialam wielkie nadzieje. juz develey jest lepszy. a Ty jaki polecasz?

      Usuń
    3. oryginał jest boski i serio sądziłam że będzie jakoz zbliżony.

      Usuń