lipca 14, 2022

lipca 14, 2022

KRUCHE CIASTO Z BORÓWKAMI. BEZGLUTENOWE



To przepis z 11 lipca 2014. 

Pomyślałam, że fajnie byłoby o nim przypomnieć. Okazało, się ze świetnie się zestarzał w sensie nadal jest aktualny. Nic w nim nie zmieniła. W nawiasach dopisałam tylko alternatywne mąki.

Ala 1. lipca 2022



Po ostatnim wypieku bezglutenowym  postanowiłam zmienić coś w swojej kuchni. I nie żartowałam. Z całych sił
i umiejętności będę starała się by na blogu zawitało więcej bezglutenowych przepisów, a szczególnie słodkich wypieków.

Kruche ciasto z borówkami ( jagodami jak, kto woli) to taki klasyk. Podczas sezonu chociaż raz musi się pojawić na stole. Pamiętam jeszcze z dzieciństwa, że najlepsze kruche ciasto z borówkami piekła moja ulubiona sąsiadka, kumpela babci. Kiedy przychodziła do nas z kawałkiem ciasta, bez bicia odpowiem, że porywałam wielki kawałek dla siebie. 

Kruche ciasto z borówkami jest po prostu proste i szybkie w wykonaniu, nic nie trzeba kroić, ani ucierać, po upieczeniu niedługo trzeba czekać by zabrać się do jedzenia. To po prostu ciasto idealne na lato.



Składniki:


100g mąki z migdałów lub innych orzechów np pistacji
70g mąki kukurydzianej (sojowe, z ciecierzycy)
50g mąki ryżowej ( z ryżu kleistego lun ziemniaczanej) 
1/3 szklanki oleju/ oleju kokosowego/margaryny roślinnej np.ALSAN
1 łyżeczka proszku do pieczenia
3 łyżki cukru + łyżka cukru
szczypta soli
4 łyżki wody lub mleka roślinnego

1 płaska łyżka mąki ziemniaczanej (ale uda się bez) 
300g borówek

Przygotowanie:

♥ Borówki umyj i zostaw na sitku do osuszenia.

♥ Wymieszaj wszystkie mąki w misce. Dodaj proszek, sól i cukier.
 
♥ Wlej olej i zacznij mieszać.
 
♥ Dodaj parę łyżek wody by jeszcze lepiej złączyć składniki. 
 
♥ Rozgrzej piekarnik do 170stopni.
 
♥ Przygotuj blaszkę  (u mnie okrągła o średnicy 21cm) , na spód połóż kawałek papieru do pieczenia.

♥ Przełóż ciasto do formy zostawiając trochę do posypania na wierzch. Wyrównaj i lekko przyciśnij ciasto  do spodu rękami. 

♥ Przesyp borówki. Posyp je lekko cukrem, a następnie resztką powstałej kruszonki, borówki można zmieszać z mąką ziemniaczaną. 

♥ Piecz około 30 minut, aż ciasto się zarumieni. 

♥ Nie czekaj długo jedz od razu!
 

     

27 komentarzy:

  1. w takich ciastach zawsze najbardziej kusi mnie kruszonka :) świetne!

    OdpowiedzUsuń
  2. jak sobie pomyśle o cieście na bazie orzechów.. i tych słodkich borówkach.. to oprzeć się nie mogę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda pysznie. I na dodatek mam wszystkie składniki :).
    Z tego co wiem to borówki rosną na krzakach jak porzeczki - są tylko z wierzchu granatowe. Natomiast jagody to te leśne, mniejsze i bardziej granatowe i brudzące :). Ale mogę się mylić ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i mnie zmobilizowałaś :). Już się piecze :D. Nie mogę się doczekać!!!

      Usuń
  4. czy zamiast maki migdalowej moze byc kokosowa?

    OdpowiedzUsuń
  5. witam bardzo dobrze ciasto - użyłam zmielonych orzechów włoskich i jagód zamiast borówek. Oby więcej taki przepisów - bez glutenu, bez mleka i bez jajek. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Ostatnio tylko tak piekę. Zdarza mi się jeść czasem makaron lub pierogi na tradycyjnym cieście, ale coraz częściej rezygnuje. Idze ku dobremu! teraz czas na eksperymenty z pizza, bo jednak taka na włoskiem mące to moja miłość życia.

      Usuń
  6. Może być olej kokosowy? Tyle samo by go weszło?

    OdpowiedzUsuń
  7. a czy jesli komus nie zalezy na bezglutenowym czy mozna zrobic z ''normalnej''maki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na blogu są inne przepisy na pszenne ciacha warto poszukać.

      Usuń
  8. Tak uzależniająco dobre, że szok. Dodałam mąkę kokosową i jagody żeby wykorzystać. I tortownicę wysmarowałam olejem kokosowym i wysypałam mąką kokosową - coś świetnego. :D
    Twój blog sprawi, że nie wystarczy bieganie, ahaha. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. czy mąkę migdałową można zastąpić kokosową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polowe możesz dać kokosowej ale polowe radzę innej. Kokosowa mąka jest świetna jako dodatek w małej ilości. Przynajmniej u mnie nie wychodzi nic z tej mąki jak chce.

      Usuń
    2. Dać wtedy 50 g kokosowej i te 50 g tej innej? jaką inną byś poleciła? nie piekłam nigdy wcześniej i jestem zielona :D

      Usuń
    3. Ja dużo rzeczy robię z mąki jaglanej, ryżowej możesz te jeszcze dodać. :)

      Usuń
  10. Piekę regularnie z różnymi owocami. Pycha:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy można zastąpić mąkę kukurydzianą jakąś inną? Byłam przekonana,że mam jeszcze jej zapas, a tu ani grama �� A takiej ochoty nabrałam na to ciasto...

    OdpowiedzUsuń
  12. co wy bezglutenowe weganskie miesko zjedzcie sily nabierzecie
    co sie dzieje z dzisiejszymi ludzmi w hipisow sie zamieniaja zamiast normalnego ciasta cos takiego wstyd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ❤️❤️❤️❤️❤️

      Usuń
    2. @samiecalpha - a nie przyszło ci, mężu owcy, na myśl, że są osoby, które MUSZĄ jeść rzeczy bezglutenowe i nie jest to ich wybór ani kaprys?Tak, wiem, że wpis stary, ale wkurzył mnie ten inteligentny inaczej typ!

      Usuń
    3. Popieram Cię są tacy ludzie tak jak ja nie z przyjemności a z przymusu muszą takie produkty jadąć

      Usuń
  13. Borówki to coś, co naprawdę warto sobie załatwić. Doskonałe wypieki właśnie wykorzystując borowinę.

    OdpowiedzUsuń
  14. często jadam wegańskie potrawy na śniadanie czy obiad, ale do ciast nie mogę się przekonać. nie są tak kremowe, puszyste, smaczne, jak te robione na jajkach, z masłem, czy miodem bio. poza tym jak ktoś nie lubi kokosa to ma pod górkę, bo zawsze jest olej/mleko/śmietanka kokosowa w przepisach :(

    OdpowiedzUsuń
  15. Wyśmienite ciasto! Bardzo mi smakowało, dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń