grudnia 06, 2014

grudnia 06, 2014

SMALEC Z FASOLI Z GRUSZKĄ I SUSKĄ SECHLOŃSKĄ (LUB ŻURAWINĄ)








Wegański smalec to kolejna kontrowersja w naszym roślinożernym świecie. Ale kto spróbował tej bajecznej pasty na bazie fasoli, już nigdy nie skrzywi się na słowo "smalec". Tak, bo nie ma brzydszych słów w polskim słowniku. Ale po to wymyśla się nowe przepisy, czasem inspirowane tradycją, by oswajać również tych mięsożerców z roślinną dietą. No bo czymże był by polski wegetarianizm, bez wegańskiego zimowego bigosu, czy smalcu z jabłkiem i pieprzem? Nooo nie byłby taki sam. 
Uważam, że warto bawić się polskimi smakami i tradycyjnymi produktami. Kolejna pasta a'la smalec jest tego dowodem. Tym razem do fasoli dodałam gruszkę i wędzoną śliwkę. Jeśli nie lubicie śliwek lub macie na nie uczulenie użyjcie suszonej (lecz nie kandyzowanej!) żurawiny.

Suska sechlońska to podsuszona i podwędzona śliwka pochodząca z Sechny, miejscowości leżącej w gminie Laskowa, w Małopolsce. To z tamtych okolic wywodzi się tradycja wędzenia śliwek. Ma specyficzny i oryginalny dymny zapach, który ukrywa się również w smaku. Suska jest lekko kwaśnawa, wiec nie za słodka. Pasuje do sosów, jako składnik nadzienia, ale warto używać jej również w deserach. Suska sechlońska to produkt certyfikowany znakiem Chronione Oznaczenie Geograficzne. Więcej o tym tradycyjnym  lokalnym produkcie przeczytacie TUTAJ



Składniki:

1 szklanka ugotowanej białej fasoli lub jedna puszka
1/2 szklanki oleju roślinnego
1 cebula
1 średnia gruszka
6 wędzonych śliwek  (najlepiej wybierz suskę sechlońską)  lub 8 suszonych owoców żurawiny
1 ząbek czosnku
3 łyżki granulatu sojowego lub ugotowanej " na ząb" kaszy gryczanej
dużo świeżo zmielonego czarnego pieprzu
1 łyżeczka suszonego majeranku
sól



Cebulę obierz i drobno posiekaj.

Gruszkę umyj obierz i posiekaj drobno.
Do rondla wlej olej. Dodaj cebulę z gruszką i mieszaj.

Niech wszystko smaży się około 5 minut.

Dodaj drobno posiekaną śliwkę. Dodaj posiekany czosnek i granulat sojowy.
Fasolę zmiksuj na pasę.

Podczas miksowania dodaj około 2 łyżki zimnej wody, by pasta nie była za gęsta.

Przełóż usmażoną cebule z gruszką do miski.

Dodaj zmiksowaną fasolę i dobrze wymieszaj.
Dopraw majerankiem, solą i dużą ilością czarnego pieprzu.

♥ Wymieszaj i przenieś w chłodne miejsce na min 3h.



12 komentarzy:

  1. świetna alternatywa dla tego tradycyjnego :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nigdy nie jadłam smalcu :P Ani "prawdziwego" ani roślinnego i chyba najwyższy czas to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę koniecznie wypróbować... Smalec z fasoli jest moim ulubionym, ten popularny kupny się chowa! Wersja z gruszką i wędzoną śliwką zapowiada się cudownie. Tych ostatnich od dawna chciałam zresztą spróbować. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. na samą myśl o smalcu nie-wegańskim... może nie będę pisać dalej ;) za to, jak widzę tak smaczny smalec z fasoli od razu ślinka cieknie :) kiedyś próbowałam z jabłkiem - nie było mowy, żeby mi nie posmakował :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda jak prawdziwy smalec :O! Ja co prawda nawet roślinnego nie lubię, ale koniecznie zrobię go dla mojego taty bo mam wrażenie, że on dąłby się za niego pokroić ;D !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój tato uwielbia smalczyk z fasoli. Jak przywożę mu w słoiku, to chowa z tyłu lodówki i podkreśla, że jest jego i nie będzie się dzielić. Ten z wędzoną śliwką bardzo przypadł mu go gustu :)

      Usuń
  6. Muszę wypróbować taki i dać na spróbowanie mojemu tacie ;) jestem ciekawa jego reakcji :)

    OdpowiedzUsuń
  7. W sumie to wygląda zupełnie jak prawdziwy smalec, dałabym się nabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy, ale chyba więcej nie zrobię... przez tą śliwkę mam niepokojące wrażenie że w środku jest boczek... za to dla nie- wegetarian myślę że będzie idealny, żeby pokazać co można zdziałać na roślinkach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie jestem weganką. Ba! Nie jestem nawet wegetarianką. Ale zrobiłam smalczyk. Bez śliwki i z jabłkiem zamiast gruszki. Muszę przyznać, że jest zjawiskowo pyszny! Dziękuję za ten przepis!

    OdpowiedzUsuń
  10. Zainteresowal mnie... Jestem bardzo miesozerna, ale zrobie:) Czy jest ktos w stanie podac ilosc kcal na 100g?

    OdpowiedzUsuń